-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41935)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2209)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1692)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29053 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

رجعت را با استناد به كدام آيات اثبات مي كنيد؟
1- رجعت به معني عودت، بازگشت است. در اينجا به معني بازگشت به سوي دنيا مي باشد و در اصطلاح معني رجعت از نظر علما و دانشمندان شيعه چنين است كه مي گويند، پيش از قيام قيامت در ادامه حكومت حضرت مهدي(ع) به ترتيب، دوران رجعت هر يك از ائمه هدا(ع) فرا رسد و جمعي از نيكان بسيار نيك از هر دوران و هم چنين بدكاران بسيار بد از هر زمان به دنيا بازگردند. نيكان براي ديدن دولت كريمه اهل بيت و رسيدن به آرزوي حكومت عدل و داد و بدكاران از براي عقوبت و عذاب دنيا كه سزاي اعمال خود را در اين دنيا نديده اند. 2- مسأله رجعت امري حتمي است و به وقوع خواهد پيوست و در اين باره اسناد و مدارك قرآني و بيان مفسران كه آيات بسياري را درباره رجعت در مقام تأويل بيان كرده اند و هم چنين احاديث بسياري قريب به دويست روايت به طور تواتر در اين مورد موجود است؛ به چند مورد از آيات و روايات مربوط به رجعت اشاره مي شود. الف) {A{/Bيَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُونَ {w2-12w}{I27:83I}/}A}{M؛ روزي كه مبعوث گردانيم از هر امتي فوجي از آنها كه تكذيب مي كنند به آيات ما پس ايشان بازداشته خواهند شدM}، {V(نمل، آيه 83)V}. در بعضي از تفاسير مثل تفسير علي بن ابراهيم آمده است. منظور از «آيات» در آيه شريفه اميرالمؤمنين و ائمه(ع) است، {V(تفسير نورالثقلين، ج 4، ص 69، نقل از تفسير علي بن ابراهيم)V}. ب ) {A{/Bقالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اِثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اِثْنَتَيْنِ {w1-7w}{I40:11I}/}...A}{M؛ در آن حال كافران گويند پروردگارا تو دو بار ما را بميراندي و دو بار زنده كردي...M}، {V(غافر، آيه 11)V}. اين آيه درباره اهل كفر در رستاخيز است و بيان قول ايشان مي باشد. علي بن ابراهيم از امام صادق و امام باقر(ع) روايت كرده است كه فرمودند، اين آيه در رجعت است و مخصوص طايفه اي است كه پس از مردن، زنده مي شوند و بازگشت مي كنند آنگاه مي ميرند و در قيامت زنده مي شوند، {V(تفسير لاهيجي، ج 3، ص 900)V} و آيات 243 از سوره بقره و آيه 39 از سوره يونس و... به اين موضوع (رجعت) دلالت دارد. و اما احاديث: الف) امام صادق(ع) مي فرمايد: {Hان الرجعة ليست بعامة و هي خاصة لايرجع الا من محض الايمان محضاً او محض الشرك محضاًH}{M؛ رجعت همگاني نيست بلكه خاص است و فقط كساني به دنيا باز مي گردند كه مؤمن خالص يا مشرك محض باشندM}، {V(ميزان الحكمه، ج 4، ص 1984، ح 6941)V}. ب ) در رجعت اولين كسي كه زمين بر او شكافته مي شود، امام حسين(ع) مي باشد. امام صادق(ع) مي فرمايد: {Hاول من نشق الارض عنه و يرجع الي الدنيا الحسين بن علي(ع)H}{M؛ نخستين كسي كه قبر به روي او شكافته مي شود و به دنيا برمي گردد حسين بن علي(ع) است M}. و همچنين در روايت آمده است كه امام باقر(ع) به بكيربن اعين فرمود: رسول خدا و علي رجعت خواهند كرد، {V(ميزان الحكمه، ج 4، ص 1982، ح 6932 و 6933 - سفينةالبحار، ج 3، ص 315)V}. ج ) از حضرت رضا(ع) نقل شده است: مأمون به امام رضا عرض كرد: اي ابالحسن نظر شما درباره رجعت چيست. حضرت فرمود: حقيقت دارد. در ميان امت هاي پيشين نيز وجود داشته است و قرآن از آن سخن به ميان آورده و رسول خدا(ص) فرموده است هر چه در امت هاي گذشته بوده در ميان اين امت نيز عيناً و مو به مو پيش خواهد آمد، {V(ميزان الحكمه، ج 4، ح 6927، ص 1980)V}. 3- و اين كه در روايت وارد شده است كه از عمر دنيا فقط يك روز باقي مانده باشد خداي تعالي آن روز را طولاني مي كند تا حضرت حجت(عج) ظهور كند: اولاً، اين روز از روزهاي دنيا است، چون كه ظهور آن حضرت و دولت كريمه اهل بيت(ع) قبل از قيام قيامت است. ثانياً، منظور معصوم(ع) از اين سخن اين است كه ظهور حتمي و قطعي است و در مقام تأكيد به امر ظهور اين مطلب را فرموده است، بدين معنا كه امام ظهور خواهند كرد و جاي انكاري نيست، اگر از عمر دنيا يك روز مانده باشد. بنابراين مقصود روايت اين است كه ظهور امام(عج) در روز آخر دنيا اتفاق مي افتد، بلكه صرفاً در مقام بيان حتميت ظهور آقا مي باشد والا بنا بر روايات رجعت و روايات پيرامون وقايع بعد از ظهور امام زمان(عج) بي شك دوران ظهور و بعد از آن طولاني خواهد بود. خلاصه سخن : 1- رجعت از مسلمات مذهب شيعه مي باشد و پيرامون آن دلايل متعددي وجود دارد. 2- رجعت؛ يعني، بعضي از انسان هايي كه قبل از ظهور امام(عج) از دنيا رفته اند به زندگي دنيوي باز مي گردند، يكي از گروه هايي كه رجعت مي كنند، ائمه(ع) مي باشند. براي مطالعه بيشتر ر.ك: 1- رجعت از نظر شيعه، نجم الدين طبسي 2- رجعت، محمد باقر بهبودي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.